Головна » Файли » Мої файли

Уроки природознавства 1 клас
[ Викачати з сервера (672.2 Kb) ] 21.04.2014, 18:13

Урок №49
Тема. Тварини рідного краю.

Мета: розширити уявлення учнів про природу рідного краю; формувати уявлення про диких тварин рідного краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, висловлювати судження, описувати та розпізнавати тварин; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до тварин рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням диких тварин рідного краю, презентація до уроку, роздаткові картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Будем  працювать старанно,

Щоб почути у кінці,

що у нашім класі –

дітки – просто молодці.

ІІ. Спостереження за змінами в природі.

- Подивіться у вікно. Який стан неба? Холодно чи тепло надворі? Чи є опади? Які ? Чи є вітер?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки. ( Слайд 1)

ІII. Актуалізація знань учнів.

1. Вступна бесіда.

- Сьогодні на уроці ви продовжите знайомство з природою рідного краю.

Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці,

потрібно відгадати загадки.

(учитель демонструє ілюстрації із зображенням

тварини, про які йдеться у загадках)

Вона руденька, ще й хитренька,

Не велика й не маленька.

Вона вовчику сестричка,

А зовуть її -  (Лисичка)

Вудки лиш позакидали,

Щось одразу упіймали.

Рибонька така нівроку,

Ну а зветься вона ... (Окунь).

Біла латка, чорна латка По дереву скаче. (Сорока)

В мене є великий хист,

Я співаю як артист.

Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди. (Соловейко)

У червоного маляти

На спині краплинки-цятки:

Чорні вуса, голова,

Любить лагідні слова. (Жук-сонечко)

Сіреньке, маленьке,

Хоч якого кота з місця стягне. (Миша)

- Як одним словом можна назвати відгадки? (Це -тварини.) ( Слайд 2)

- До якої групи належать усі ці тварини. (Це – дикі тварини.)

- Яких тварин називають дикими?

- Де живуть дикі тварини? (У лісі, на луках, поблизу водойм та у водоймах.)  ( Слайд 3)

2. Робота в парі.

Розгляньте малюнки на картці  і назвіть групи тварин, зображених на малюнках. (Дятел і си­ниця — це птахи, білка і кріт — це звірі, щука і в'юн — це риби, джміль і метелик — це комахи.)

- Що зображено на малюнку в кружечках? З'єднайте стрілками з кольорового паперу зображення тварин і відповідні їм малюнки у кружечках. (У кружечках зображені ознаки різних груп тварин: комах — 6 ніг; риб — луска, якою вкрите тіло; звірів — шерсть, якою вкрите тіло; птахів — пір'я, яким вкрите тіло.) ( Слайд 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- У нашому краї живе багато різноманітних тварин. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які дикі тварини живуть у нашому рідному краї, як вони називаються. Ви навчитеся описувати і розпізнавати тварини свого краю. ( Слайд 6 )

- Тема сьогоднішнього уроку: «Тварини рідного краю».  ( Слайд 5)

IV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

1. Бесіда з елементами розповіді.

- Пригадайте: на які групи розподіляють тварин?

Позмагайтеся! Хто знає більше назв комах, риб, птахів та звірів?     (Слайд 7)  

- Скажіть, де живуть ці тварини?     (Слайд 8,9)      

 У лісі тваринам легко сховатися серед рослин від ворогів, знайти собі їжу і збудувати житло, тому тваринний світ лісу дуже різноманітний. У лісі живуть як невеликі за розмірами, так і досить великі тварини.

- Розгляньте зображення. Де можемо зустріти цих тварин ? (Слайд 10-12)  Зображені тварини мешкають на луці.

Луки – це рівне місце поблизу водойми, укрите травами.

- За якими ознаками їх можна легко впізнати?

- Яка тварина зайва? ( Слайд 13)

2. Робота з підручником.

- Роздивіться фото на с. 102 і дізнайтеся: кого із зображених тварин можна зустріти у вашому рідному краї?

- Розкажіть, які звірі мешкають у лісах вашого краю. Які птахи в нашому краї живуть у лісі? Які - біля людських поселень?

- Розгляньте фото на с. 103 вгорі. Які із цих тварин вам відомі?

- За якими ознаками їх можна легко впізнати?

- Поміркуйте: яких диких тварин вам доводилося бачити серед природи у вашому рідному краї? Скористайтеся довідковим бюро у підручнику.

- Більшість диких тварин ведуть потаємне життя. Турбувати їх не можна.

Фізкультхвилинка

3.Завдання для друга природи.

- Розкажіть , які добрі справи ви зробили  для птахів, звірів ? ( Розповіді учнів).        

Запам’ятайте, до тварин треба ставитись шанобливо, дбати, щоб вони не зникли. У нашій країні під загрозою зникнення перебуває багато диких тварин. Деякі уже втрачені назавжди і ніколи не відновляться.

- Пригадайте, що робиться у нашому краї для збереження рідкісних дикорослих рослин. (Рідкісні рослини заносять до Червоної книги України.) (Слайд 14-16)

Щоб зберегти рідкісних тварин, їх, як і зникаючі рослини, заносять до Червоної книги України. Усі твари­ни, занесені до Червоної книги України, охороняються законом: їх не можна знищувати, на них не можна полю­вати та використовувати для будь яких потреб.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1. Гра «Упізнай тварину за описом»

- Пограємо в гру «Упізнай за описом». Учень, який виходить до дошки, отримує ілюстрацію із зображенням дикої тварини рідного краю. Не показуючи класу, що зображено на малюнку, він має вказати, де живе ця тва­рина, до якої групи належить і описати її зовнішній вигляд так, щоб можна було упізнати. Коли діти впізнають тварину і назвуть її, учень демонструє ілюстрацію. Той, хто першим упізнав тварину, займає місце ведучого.

2. Робота в зошиті.

c. 39. Допомогти  дитинчатам знайти своїх мам.

VI.  Підсумок уроку

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Яких диких тварин вам доводилося бачити серед природи у ва­шому рідному краї?

 

 

Урок №50
Тема. Свійські тварини рідного краю.

Мета: розширити уявлення учнів про природу рідного краю ; формувати уявлення про свійських тварин, які розводять у рідному краї та їх значення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати судження, описувати та розпізнавати тварин; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням свійських тварин та речей, які з них виготовляють, презентація до уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

Працюватимем старанно

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці.

- Подивіться один на одного і посміхніться, посміхніться мені. Нехай настрій, який у вас зараз, супроводжує вас весь день.

II. Спостереження за змінами в природі.

- Подивіться у вікно. Який стан неба? Холодно чи тепло надворі? Чи є опади? Які? Чи є вітер?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки. (Слайд 1)

III. Актуалізація знань учнів.

1. Вступна бесіда.

- Сьогодні на уроці ви продовжите знайомство з природою рідного краю.

- На які дві групи можна розділити цих тварин? (Слайд 2)

Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, потрібно знайти зайві тварини, довести чому так думають. (учитель демонструє ілюстрації із зображенням тварини,)

- Яку загальну назву можна дібрати до назв цих тварин ?

(Це свійські тварини.) (Слайд 3)

- Яких тварин називають свійськими?

- Де люди утримують свійських тварин?

- Яких ще свійських тварин ви знаєте?

III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Тема сьогоднішнього уроку: «Свійські тварини рідного краю». (Слайд 4)

- У нашому краї вирощують різних свійських тварин. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яких свійських тварин вирощують у рідному краї. Ви навчитеся описувати і розпізнавати свійських тварин свого краю, розповідати про їх використання людиною.   (Слайд 5)

IV. Сприймання й усвідомлення навчального

матеріалу.

 

Урок №50
Тема. Свійські тварини рідного краю.

Мета: розширити уявлення учнів про природу рідного краю ; формувати уявлення про свійських тварин, які розводять у рідному краї та їх значення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати судження, описувати та розпізнавати тварин; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням свійських тварин та речей, які з них виготовляють, презентація до уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

Працюватимем старанно

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці.

- Подивіться один на одного і посміхніться, посміхніться мені. Нехай настрій, який у вас зараз, супроводжує вас весь день.

II. Спостереження за змінами в природі.

- Подивіться у вікно. Який стан неба? Холодно чи тепло надворі? Чи є опади? Які? Чи є вітер?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки. (Слайд 1)

III. Актуалізація знань учнів.

1. Вступна бесіда.

- Сьогодні на уроці ви продовжите знайомство з природою рідного краю.

- На які дві групи можна розділити цих тварин? (Слайд 2)

Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, потрібно знайти зайві тварини, довести чому так думають. (учитель демонструє ілюстрації із зображенням тварини,)

- Яку загальну назву можна дібрати до назв цих тварин ?

(Це свійські тварини.) (Слайд 3)

- Яких тварин називають свійськими?

- Де люди утримують свійських тварин?

- Яких ще свійських тварин ви знаєте?

III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Тема сьогоднішнього уроку: «Свійські тварини рідного краю». (Слайд 4)

- У нашому краї вирощують різних свійських тварин. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яких свійських тварин вирощують у рідному краї. Ви навчитеся описувати і розпізнавати свійських тварин свого краю, розповідати про їх використання людиною.   (Слайд 5)

IV. Сприймання й усвідомлення навчального

матеріалу.

1. Бесіда з елементами розповіді

- Які умови потрібні для розведення свійських тварин? (Для розведення свійських тварин головною умовою є можливість забезпечити  їх кормом.)

- Чим живляться свійські тварини: корови, вівці, кури? (Свійські тварини живляться рослинною їжею.) (Слайд 6, 7)

Отже, там, де вирощують культурні рослини, розводять свійських тварин.  Свійських тварин необхідно ретельно доглядати. Тому їх утримують у спеціально пристосованих приміщеннях – хлівах та на фермах. На молочних фермах за допомогою спеціальних механізмів доять корів, роздають тваринам корм і напувають їх. (Слайд 8)

Улітку корів, коней, овець випасають на луках. Щоб було чим годувати тварин узимку, господарі та фермери заздалегідь заготовляють корми.  (Слайд 9-13)

Свійських птахів, переважно курей, вирощують на птахофабриках. Птахи сидять у клітках. Годують і напувають птахів за допомогою спеціальних механізмів. (Слайд 14)

2. Робота з підручником.

- Роздивіться фото на с. 109.

- Яких свійських тварин і для чого розводять у вашій місцевості? ( Слайд 15 )

Я загадуватиму вам загадки про свійських тварин. Ваше завдання — відгадати загадку, знайти цю тварину на малюнку і розповісти, що вам про неї відомо. (Учитель вибирає тварин, які вирощують у рідному краї, вислуховує відповіді учнів і робить узагальнюючу розповідь про кожну тварину).

Йшов із ріжками стіжок,

Пригощав малих діток

Молочком таким смачним,

І поживним, й запашним.

Корова — тварина надзвичайно цінна для людей. Недарма її називають годувальницею. Корова забезпе­чує людей молоком, з якого виготовляють сир, сметану, кефір, масло; м'ясо, з якого роблять консерви, ковбасу; а також шкірою, з якої виробляють взуття, сумки, гаманці. Від корови люди отримують багато цінного добри­ва, яке робить грунт родючим.( Слайд 16)

По лужку та полонині

Все мандрує в кожушині.

Навіть влітку одяганку

Не лиша вона на ґанку. (Вівця)

Вівці — дуже невибагливі тварини, їх розводять там, де для корів не вистачає кормів, де на пасовищах мало трави. У степах, на гірських полонинах випасають великі отари овець, за якими доглядають чабани за до­помогою спеціально навчених собак.

Від овець отримують багато різних продуктів. З них стрижуть тонку і м'яку вовну , з якої прядуть нитки. З ниток виробляють тканини, в'яжуть різні речі. Шкірки вівці над­звичайно гарні, з них шиють цигейкові і каракулеві шуби, дублянки, шапки.

Вівця дає людям також продукти харчування: молоко,м'ясо,жир. (Слайд 17)

Дивиться на землю, як зерно клює.

Дивиться на небо, як водичку п'є. (Курка)

Курей вирощують на птахофабриках, де птахів утримують у клітках. Годування та напування курей пов­ністю механізоване. Курка дає яйця, м’ясо, маленьких курчаток . (Слайд 18)

Замість носа — п'ятачок,

Замість хвостика — крючок.

Вмить калюжу віднайде,

Ще й сімейство приведе. (Свиня)

Свиня дуже швидко росте і дає смачне м'ясо.  Свиня дуже вигідна тварина, тому що вона всеїдна. Шкіра свині — цінна сировина для виготовлення взуття. Утримують свиней у хлівах та на свинофермах. (Слайд 19)

Полем мчить, копитом б'є,

Вітер в гриві виграє.

Він і сильний, і прудкий.

Здогадались, хто такий? (Кінь)

Коні — надзвичайно корисні тварини, їх використовують як робочу силу для перевезення вантажів і людей, для роботи на полях. Спеціально виведені породи коней використовують на спортивних змаганнях, в армії. Утримують коней у стайнях та конюшнях. (Слайд 20)

Куций хвостик , тепла шубка,

Прудкі ноги, довгі вушка.

Сірий зайчик його братик,

Хто це, як же його звати? (Кріль)

Від кролів люди отримують смачне і корисне м'ясо та хутро, з якого шиють шапки і шуби. Годують кролів травою, сіном, зерном, морквою, картоплею та буряками.  Утримують кролів у клітках.

По квітучих садах я літаю,

Солодкі дарунки збираю.(Бджола)(Слайд 21)

Від бджіл люди отримують мед, віск, прополіс, який використовують у медицині як лікарський засіб. Для утримання бджіл люди будують спеціальні будиночки — вулики. Навесні, коли цвітуть рослини, вулики виносять на луки, поля, у сади, де бджоли збирають із квітів солодкий нектар, який переробляють на мед.

2. Дидактична гра «Впізнай за описом»

Учень, який виходить до дошки, отримує ілюстрацію із зображенням свійської тварини, яку розводять у рідному краї. Не показуючи класу, що зображено на малюнку, учень має вказати, що отримують від цієї тварини і описати її зовнішній вигляд так, щоб можна було упізнати. Коли діти впізнають тварину і назвуть її, учень де­монструє ілюстрацію. Той, хто першим упізнав рослину, займає місце ведучого.

                               Фізкультхвилинка

V.      Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

1. Практична робота в парі з метою формування уміння вибирати ознаки, властиві тварині.

- Попрацюйте у парі. Виберіть ознаки, які має зображена тварина. Яку користь вона приносить людині ? (Учитель роздає малюнки тварин зачитує завдання для роботи.) (Слайд 22)

  • дика тварина, свійська тварина;
  • живе в лісі, у курнику, на даху;
  • використовують м’ясо, молоко, хутро, яйця

2. Робота в зошиті з друкованою основою.

с. 42. З’єднати лініями назви комах із їхніми зображеннями.  Знайти  і обвести свійських тварин.

3. Робота в групі.

- Серед ряду  малюнків з тваринами вибрати відповідно даного  завдання :

- Які тварини дають нам їжу?

- Які тварини дають нам одяг?

- Які тварини дають нам взуття?

- Які тварини працюють разом із людиною?

4. Робота з роздатковим  матеріалом.

- Утворіть пари (Слайд 23)

 

 

 

0009-010-Korova   150987  

 

12492284511424        woolen-clew-1_21128818     moloko1

 

 

 

 

 

 

 

VI.  Підсумок уроку.

-  Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

- Які завдання сподобалось виконувати ?

- Які свійські тварини є у вас удома? Що вони їдять?

- Як ви допомагаєте доглядати тварин ?

 

 

 

Урок №51
Тема. Охорона тварин.

Мета: розширити уявлення учнів про природу рідного краю, про Червону книгу України; формувати уявлення про диких тварин рідного краю, які перебувають під охороною; формувати вміння аналізувати, порівнювати, складати розповідь за ілюстраціями та поданим планом; розвивати мислення, увагу, спостережливість, вміння встанов­лювати причинно-наслідкові зв'язки; бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю, турботливе ставлення до тварин рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням рідкісних тварин рідного краю, презентація до уроку, роздаткові картки.

Тип уроку:  комбінований урок.

Хід уроку

I. Організація класу.

Емоційний настрій уроку.

Ось дзвінок нам дав сигнал.

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

І урок  наш починаймо.

- Подивіться один на одного і посміхніться, посміхніться мені, щоб нам було приємно спілкуватись.

II. Спостереження за змінами в природі.

- Подивіться у вікно. Який стан неба? Холодно чи тепло надворі? Чи є опади? Які ? Чи є вітер?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки.(Слайд 2)

III.    Повторення вивченого матеріалу.

1. Вправа «Впізнай тварину». (робота в групі)

Учитель роздає ілюстрації із зображенням тварин рідного краю. Учні мають назвати тварину і розповіс­ти, як її утримують та для чого розводять.

III. Актуалізація знань учнів.

1. Вступна бесіда.

- Прочитайте вислів, який написаний на дошці  

«Буду я природі другом»

Цей вислів буде девізом нашого уроку. (Слайд 3)

- А як ви його розумієте, поясніть, будь – ласка.

- Молодці, правильно розумієте, але головне ваше завдання не тільки розуміти, а і виконувати.

- Ви вже багато знаєте про тварин.

- Як ви вважаєте, чи треба охороняти тварин? Для чого?

Якщо про свійських тварин люди дбають, то диких тварин вони часто знищують або безжально зменшують їхню кількість. Дуже часто діяльність людей завдає шкоди диким тваринам.

- Чи можна уявити наш рідний край без диких тварин?

- Що станеться, якщо зникнуть дикі тварини? (Без диких тварин природа нашого краю дуже збідніє. Не буде чути співу пташок, зникнуть мешканці водойм, ліси і луки стануть пусткою) (Слайд 4)

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Тема уроку  «Охорона тварин»

- Сьогодні ви дізнаєтеся, чому більшість диких тварин нашого краю потребують захисту, а ті, які опинилися під загрозою зник­нення, потребують охорони. Ви навчитеся описувати і розпізнавати рідкісних тварин рідного, щоб коли  зустрінете цих тварин се­ред природи, не завдали їм шкоди. (Слайд 5)

1. Бесіда з елементами розповіді.

- У природі все тісно пов’язане  з навколишнім середовищем : із землею, річками, тваринами і рослинами. Ми змушені  навчитися жити в мирі і злагоді з природою. (Слайд 6, 7)

- Ви вже знаєте , яке значення в природі і житті людини мають тварини.

- Яку користь приносять тварини людям?

Тварини — це цінні й необхідні продукти харчування: м'ясо, молоко, яйця, мед. (Слайд 8)

Тварини — це вовна та шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття. (Слайд 9)

Тварини — це помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди. (Слайд 10)

Тварини — це наші вірні друзі: собаки, кішки, папуги. (Слайд 11)

Тварини — це чудо­вий настрій, коли ви чуєте спів солов'я, чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.

Тварини — це ліки, якими лікують різні хвороби людини: зміїна і бджолина отрута, мед,борсучий жир.

У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють річки й озера. Тому тварин потрібно охороняти.

2. Робота з підручником.

- Роздивіться фото на с. 104 та складіть розповідь за малюнками  про значення тварин.

- Розпитайте їжачка Хитрячка, як живеться диким тваринам у лісах,  на луках, у степах?

- Чи не заважають люди та тварини одне одному? (Слайд12, 13)

- Чим люди можуть допомогти диким тваринам?

- Чому потрібно охороняти тварин?

- Що ви знаєте про Червону книгу України? Для чого вона створена? (Слайд 14, 15)

- Розгляньте на с.105 фото деяких тварин, занесених до Червоної книги України.

-  Назвіть цих тварин.

- Дізнайтеся, які з тварин, занесених до Червоної книги України, можна зустріти у нашому краї. (Слайд 16, 17)

Скористайтеся довідковим бюро у підручнику.

3. Завдання для друга природи рідного краю

- Від кого і від чого треба охороняти тварин? Розкажіть про тварину , яку потрібно охороняти, вона не занесена до ,,Червоної книги(Слайд 18)

Фізкультхвилинка (Слайд 19-23)

V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

1. Слухання і аналіз казки про значення тварин для людини. (Слайд 24, 25)

- Кого називають санітарами лісу?

- Чим корисні птахи лісу ? (Знищують безліч комах, які пошкоджу­ють дерева.) (Слайд 26,27)

- Як потрібно поводитись у природі, щоб не заподіяти шкоди твари­нам?(Слайд 28)

2. Поетична хвилинка

Світ прекрасний навколо тебе —

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки —

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить –

Бо світ навколо любові просить.

А. Потапова

 

Кожен із вас повинен внести свій вклад у справу збереження та примноження тваринного світу. Адже бережли­вого ставлення потребують усі без винятку тварини.

- Що ви можете зробити, для збереження і примноження тваринного світу? (Слайд 29)

  • Виготовляти  і розвішувати шпаківні;
  • підгодовувати птахів узимку;
  • оберігати гнізда птахів, мурашники й житла інших тварин;
  • не ловити метеликів та інших комах;
  • не ловити й не приносити додому диких тварин;
  • не турбувати своєю поведінкою тварин.

Якщо ви будете так ставитись до тварин, вони вам за це віддячать пташиним співом, смачною їжею, кра­сою лісів, луків, парків і скверів.

3. Розв'язування ситуативних завдань на застосування знань.

- Що ви скажете людям, які нищитимуть тварин, занесених до Червоної книги України? (Тварини, занесе­ні до Червоної книги України охороняються законом, їх заборонено вбивати. Якщо продовжувати губити цих тварин, вони зовсім зникнуть з нашого краю і ніхто їх вже не побачить) (Слайд30)

- Як ви поведетеся, якщо під час прогулянки побачите метелика махаона? (Ні в якому разі не можна ло­вити цих комах, можна лише милуватися цими дивовижно гарними метеликами, які нагадують квітку.)

- Прочитай вірш. Як ти гадаєш, яка користь від метеликів?

Не лови метелика

Просить Богдана Оленочка:

– Ти не лови метеличка.

Крилець йому не рви,

Хай літає, хай кружляє

Понад луками чистими...

Хай милується земля

Крильцями барвистими!

Володимир Коломієць

4. Гра «Скарги  рослин і тварин»( Слайд 31)

На що скаржаться ці рослини і тварини ? Зазначте стрілками. Як людина може їм зарадити?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота в зошиті з друкованою основою.

Виконаємо завдання 1 в зошиті на с. 40.

- Що вам пропонується зробити в завданні 1?

Упізнати і домалювати звірів і птахів, які занесені до Червоної книги України.

Поєднайте зображення тварини з її назвою.

Виконаємо завдання 2 в зошиті на с. 52.

- Що вам пропонується зробити в завданні 2? (Розмалювати.)

- Які з цих диких тварин трапляються там, де ви живете? (Діти називають тварин і розмальовують їх, скориставшись фотографіями у підручнику.)

Виконаємо завдання 3 в зошиті на с. 53.

- Що вам пропонується зробити в завданні 3? (Зафарбувати кружечки: якщо правильно у зелений колір, неправильно у червоний)

- Хто з дітей піклується про диких тварин, а хто – ні?

Виконаємо завдання 4 в зошиті на с. 53.

- Як ви допомагаєте диким тваринам?

VI. Підсумок  уроку

- Чому потрібно охороняти тварин?

- Чому на Землі зникають деякі тварини?

- Що ви скажете тим, хто розорює пташині гнізда, мучить птахів, малят звірів?

- Від кого і від чого треба охороняти тварин?

- Як люди взимку повинні допомагати диким тваринам?

- Чим конкретно допомагає тваринам кожен з вас? (Слайд 32) (Заготовляти корми для лісових тварин, для птахів.)

 

 

 

Урок №52-53
Тема. Екскурсія до водойми.

Мета: ознайомити учнів із рослинним і тваринним світом водойм рідного краю; формувати вміння порівнювати, спостерігати за об’єктами природи;

формулювати висновки,висловлювати судження, розвивати мислення, спостережливість,увагу, виховувати бережливе ставлення до водойм.

Місце проведення: парк

Хід екскурсії

І.  Організація класу.

II. Підсумок спостережень за змінами в природі.

- Подивіться у вікно. Який стан неба? Холодно чи тепло надворі? Чи є опади? Які ? Чи є вітер?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

- Відгадайте загадку.

Стоїть корито, повне води налито. (озеро)

- Які водойми  є у вашому місті?

IV. Повідомлення теми і мети екскурсії.

- Сьогодні ми вирушаємо на екскурсію до водойми у парк.

Перебуваючи на екскурсії, ми згадаємо те, що ви вивчили на уроках про природу. Ми будемо спостерігати за рослинами і тваринами водойми, ви дізнаєтеся більше цікавого матеріалу про водойми рідного краю.

V. Повторення правил поведінки.

Інструктаж із техніки безпеки під час перебування біля водойми.

Під час екскурсії потрібно уважно спостерігати і слухати вчителя, виконувати всі вказівки і завдання, не рвати і не ламати рослини, не нищити і не лякати тварин, не смітити, не відставати від групи і допомагати одне одному, дотримувати правил дорожнього руху.

VІ. Проведення екскурсії.

Проведемо дослідження водойми. Огляньте водойму.

- Де ми знаходимось?

- Як називається водойма?

Розгляньте береги.

- Яка форма її берегів?

- Що ви бачите?

- Які рослини ростуть на берегах водойми?

- Які дерева ростуть біля водойми?

Подивіться на ті рослини, які ростуть у водоймі.

- Як ви гадаєте, чому вони саме там ростуть? Назвіть рослини, які впізнали.

Учитель називає рослини: осока, болотяний, рогіз.

Звертає увагу учнів на те, що ці рослини дуже соковиті. Учитель  пропонує розламати стебло рогозу. Показує,що у стеблі є повітряні порожнини. З них рослини вбирають повітря для дихання. Повітряні порожнини це пристосування рослин до життя біля води.

Завдання: зібрати прибережні рослини для гербарію.

- Розгляньте «зелені острівці» вдалині. З чого вони утворені? Так, утворені з дрібненьких рослин.

- Розглянемо ряску. Вона відіграє значну роль у житті водойми, яка вбирає вуглекислий газ і виділяє багато кисню, очищає воду стоячих водойм. Ще цю рослину поїдають водоплавні птахи, ондатри, нутрії.

 - А ще бувають «острівці» із глечиків жовтих, стрілолиста звичайного.

- Чи є на поверхні водойми такі рослини: латаття біле, глечики, ряска?

- Поспостерігайте за тваринами водойми.

- Які тварини живуть на поверхні води?

- Хто побачив і може назвати комах?

- Давайте поспостерігаємо за водоміркою. Як вона рухається? Чому її так назвали? Кого вона вам нагадує? Так, павука, який рухається по поверхні озера, як на ковзанах. Які в неї кінцівки? Яке забарвлення ? Чому?

- Розгляньте вертячку. На кого вона схожа? Так, цей жук весь час крутиться. Рухається вертячка значно швидше водомірки.

- Яких комах найчастіше можна зустріти над озером? Так, це різноманітні метелики, які є окрасою зовнішнього середовища. А що вони  люблять?

- Які ще тварини живуть у водоймах? (Риби, раки, жаби,)

Відгадування загадок:

У воді вона живе,

Немає дзьоба, а клює. (Риба)

Має клешні й довгі вуса,

Я і сам його боюся;

Він щипає, мов гусак,

Ну, а звуть щипаку... (рак).

У водоймі проживає;

Цілий день пісні співає.

Все зелене це малятко

Воно зветься... (жабенятко).

VІІ. Підсумок екскурсії.

- Де ми побували на екскурсії?

- Які зміни в природі ви помітили?

- Який світ водойми ви запам'ятали?

- Назвіть представників тваринного світу водойми.

- Яких комах і птахів можна зустріти поблизу водойми?

- Як потрібно дбати про охорону життя біля озера?

- Розкажіть удома про екскурсію, намалюйте малюнок  на тему «Біля водойми».

 

 

 

Урок №54
Тема. Як люди дбають про свій рідний край.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів із розділу «Рідний край»; узагальнити уявлення про рідний край, його природу та працю людей; формувати вміння узагальнювати; розвивати вміння застосовувати здобуті знання, складати розповідь, робити висновки, висловлювати судження, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, доводити твердження; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати навколишній світ; виховувати любов рідного краю та бережливе ставлення до його природи.

Обладнання: сигнальні картки, малюнки із зображенням культурних, дикорослих, лікарських та рідкісних рослин, диких, свійських та рідкісних тварин рідного краю.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

Всі сідайте тихо, діти.

Домовляймось не шуміти.

Руку гарно піднімайте,

На уроці не дрімайте.

Щоб не було нам мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо

II. Підсумки спостережень за погодою.

- Який сьогодні день?

- Які число і місяць?

- Який стан неба?Холодно чи тепло надворі?

- Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?

- Як змінилась погода за цей тиждень?

- Запишіть у таблиці календаря спостережень відповідні умовні знаки. (Слайд 1)

III. Повідомлення теми і завдань уроку.  Мотивація навчальної діяльності.

 На попередніх уроках природознавства ви здійснювали свою четверту мандрівку рідним краєм.

-  Давайте пригадаємо, яку країну ми називаємо    Батьківщиною?

- А як ви розумієте слово батьківщина? Рідний крій?

- Сьогодні на уроці ми підіб'ємо підсумки і дізнаємося, чи ви добре зрозуміли і запам'ятали те, що вивчали про свій рідний край. Чому  про красу  рідного краю необхідно дбати всім. (Слайд 2)

Отже, тема нашого уроку ,, Що я знаю про рідний край,, ( Слайд 3)

IV. Повторення фактів, явищ, процесів.

1. Фронтальна бесіда з метою узагальнення знань про рідний край.

- Як називається місто у якому ви живете? (Слайд 4,5)

- Звідки походить назва вашого рідного міста ?

- Чи багато вулиць у вашому місті? Як називається головна  вулиця? (Слайд 6,7)

- Чим славиться ваше місто ? (Слайд 8,9)

- Яка місцевість у вашому краї є найкрасивішою?

- Як люди дбають про красу вашого міста ?

2. Вправи з метою узагальнення знань про водойми рідного краю.

Вправа «Що правильно, а що — ні?».

- Я читатиму речення. Ви уважно слухаєте і, якщо твердження правильне, показуєте зелену сигнальну ка­ртку, якщо ні — червону. (Кожне неправильне твердження діти  коментують і виправляють.)

- У нашому краї протікає велика річка.(Слайд 10) Течія у річці нашого краю швидка.

- Річка у нашому краї гірська.

- У нашому краї є море.

- У нашому краї є озеро. (Слайд 11, 12)

Вправа «Доповніть речення».

  • Річка у нашому краї називається ... (...).
  • Водойми у нашому краї використовують для ... (відпочинку, водопостачання, розведення риби і водоплавних птахів).
  • Щоб відпочинок біля водойми був безпечним, ... (потрібно правильно поводитися біля води).
  • Щоб вода у водоймі була чистою, ... (не можна викидати у воду сміття, випускати забруднену воду з фабрик і заводів, мити машини).

3. Вправи з метою узагальнення знань про дикорослі та культурні рослини рідного краю.

Вправа «Впізнай рослину рідного краю». (Слайд 13)

Учитель демонструє ілюстрації із зображенням рослин рідного краю. Учні мають назвати рослину і розповіс­ти про неї за таким планом (план написаний на дошці):

Культурна чи дикоросла рослина.

Де росте.

Розгляньте малюнки, назвіть рослини. (Учитель виставляє на дошці зображення 2-3 лікарських рослин та однієї, яка не має лікарських властивостей).

Яка рослина зайва? Чому ви так вважаєте? (Слайд 14)

Розгляньте наступні малюнки, назвіть рослини. (Учитель виставляє на дошці зображення 2-3 рослин занесених до Червоної книги України та однієї, яка не перебуває під охороною). (Слайд 15)

Яка рослина зайва? Поясніть, чому ви так вважаєте.

4. Вправи з метою узагальнення знань про диких і свійських тварин рідного краю.

Вправа «Впізнай тварину рідного краю». (Слайд 16, 17, 18)

Учитель демонструє ілюстрації із зображенням тварин рідного краю. Учні мають назвати тварину і розповіс­ти про неї за таким планом (план записаний на дошці):

Дика чи свійська тварина.

Де живе.

  • Вправа «Яка тварина зайва?». ( Слайд 19)

Розгляньте малюнки і назвіть зображених тварин. (Учитель виставляє на дошці зображення 2-3 тварин лісу та однієї, луків, наприклад лелека або лебідь).

Яка тварина зайва? Поясніть, чому ви так вважаєте.(Слайд 20)

Розгляньте наступні малюнки і назвіть зображених тварин. (Учитель виставляє на дошці зображення 2-3 тварин, занесених до Червоної книги України та однієї, яка не перебуває під охороною.

Яка тварина зайва? Поясніть, чому ви так вважаєте.

  • Вправа «Що правильно, а що — ні?».

- Я читатиму речення. Ви уважно слухаєте і, якщо твердження правильне, показуєте зелену сигнальну ка­ртку, якщо ні — червону. (Кожне неправильне твердження діти коментують і виправляють.)

  • Потрібно виготовляти і розвішувати шпаківні;
  • підгодовувати птахів узимку не можна;
  • треба оберігати гнізда птахів, мурашники й житла інших тварин;
  • можна ловити метеликів та інших комах;
  • треба ловити й приносити додому пташенят і малят звірів;
  • своєю поведінкою не можна турбувати диких тварин;
  • потрібно бережливо ставитись до рослин;
  • можна топтати і зривати рослини у лісі, ламати гілки дерев і кущів,
  • не можна забруднювати ліси і луки;
  • заборонено нищити рослин і тварин, занесених до Червоної книги України;
  • потрібно допомагати дорослим садити дерева і кущі.

V. Узагальнення і систематизація уявлень, понять.

1.Підбиваємо підсумки.

- Чим славне твоє місто?

- Пригадайте і розкажіть про пам’ятні місця свого рідного краю. (Слайд21)

- Чим славиться твій рідний край. (Слайд 22-24)

2.Робота з підручником. ( с. 110 – 111)

Пригадайте: що вирощують та яких тварин розводять люди ?

Робота в парах.

Роздивіться фото на с.110. Та оберіть: що вирощено в селі, а що вироблено в місті?

Складіть речення. Що дає місто селу, а село – місту?

Роздивіться с.111. Що ви на них бачите?Що ви бачите на фото внизу?Чи є такі місця у вашому місті?

3. Завдання для друга природи рідного краю.

Складіть розповідь про те, як ви допомагаєте дорослим дбати про чистоту і  красу своєї вулиці (Слайд 25)

4. Міні – проект.

Моє улюблене місце

IV. Підсумок уроку,

Ось ми і завершили вивчати свій рідний край. Ви дізналися багато нового про свій рідний край, про його природу.

- Пригадайте і розкажіть, що вам запам'яталося і сподобалося.

- Що вас вразило і здивувало?

- Які знання будуть вам потрібні у житті?

- Чим новим ви поповнили свої знання про свій рідний край.

Ми посадим липи та клени —

буде наше місто зелене.

Ми посадим в полі тополі —

хай вони зростають поволі.

Ми обсадим школу бузками та

обів'єм площі квітками,

Хай ростуть дерева і квіти.

Ми щасливі, радісні діти.

Дерева зростатимуть з нами,

задзвенять над містом гілками,

Хай шумить за містом ліщина,

хай цвіте-розцвіта Батьківщина!

(П. Воронько)

На наступних уроках ми з вами будемо вивчати нашу рідну країну — Україну. На уроках ви збагатите свої знання про Україну — свою Батьківщину.

Категорія: Мої файли | Додав: superlovh
Переглядів: 16571 | Завантажень: 849 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 3
3 SergAutot  
0
<a href=http://zmkshop.ru/uslugi/chto-takoe-estakada/>эстакада для осмотра вагонов или фур фото</a>

2 Teatomy  
0
Flow cytometry was used for the assessment of cell apoptosis rate <a href=http://cialisa.buzz>buy cialis daily online</a> I ve never gotten it on my own before

1 Олександра Сергіївна  
0
Цілий комплекс вдалих розробок! Валентина Миколаївна, залиште на сайті свій номер телефону або скайп.

Ім`я *:
Email *:
Код *: